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Updated: 57 min 48 sec ago

L’ARC ébranlée par l’annonce des votes de grève

Fri, 02/14/2020 - 18:49

Notre équipe de négo a été très surprise, c’est le moins qu’on puisse dire, du courriel sur l’état des négos que l’ARC a envoyé à son personnel aujourd’hui.

Après plus de quatre ans sans augmentation de salaire, l'ARC n'a jamais fait d'offre salariale à notre équipe de négociation. Ni lors des audiences de la Commission de l'intérêt public (CIP), ni à la table des négociations. Il n’y avait absolument rien qui l’empêchait de le faire, y compris nos revendications encore en suspens. Après tout, c’est à ça que servent les négociations!

De plus, la négociation par voie de communiqué à laquelle s’est adonné le commissaire est non seulement irresponsable, elle peut être illégale. L'AFPC consulte ses conseillers juridiques afin de déterminer si la communication d'aujourd'hui justifie une action en justice contre l'ARC pour négociation de mauvaise foi.

Quant à la proposition salariale que le commissaire a communiquée dans sa "mise à jour" pour 2016 - 2022, nous constatons qu'elle est de beaucoup inférieure à ce que nos collègues du groupe VFS ont reçu en termes d'augmentations économiques pour la même période. Nous ne sommes pas des employés de seconde classe. Nous méritons beaucoup mieux que cela.

Une chose est claire : l'annonce de nos prochains votes de grève a ébranlé les dirigeants de l'ARC et les a poussés à s'en prendre à nous de manière si imprudente. C'est une raison de plus pour les membres de l'AFPC-SEI de voter en faveur d'un mandat de grève fort. L’ARC a prouvé que seule la menace de moyens de pression peut la faire bouger.

Le commissaire se plaint du nombre de revendications. Mais dans le fond, nous n'avons pas encore eu de véritables négociations avec l'Agence, car elle refuse d'aborder nos questions essentielles de manière significative. Cela inclut les salaires.

On a tous des collègues à l’ARC qui travaillent pendant des années dans des postes temporaires sans jamais pouvoir obtenir leur permanence. Ça n’arrive nulle part ailleurs dans la fonction publique. Les conditions de travail dans les centres d’appels sont affreuses. L’ARC a de plus en plus recours au travail en soirée et au travail par poste, tout en nous demandant toujours plus de concessions.

Nous en avons assez de se faire sermonner par l’employeur. Appuyez votre équipe de négos lors des votes de grève afin que nous puissions retourner à la table de négociation en position de remporter un contrat équitable et de faire de l'ARC un meilleur milieu de travail.

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CRA rattled by strike vote announcement

Fri, 02/14/2020 - 17:50

Our bargaining team was very surprised – to say the least – to see CRA’s email to all staff today regarding our current negotiations. 

After more than four years without a wage increase, the CRA has never made a wage offer to our bargaining team. Not in the Public Interest Commission (PIC) hearings, and not at the negotiation table. There has been absolutely nothing preventing them from doing so, including any outstanding demands from the union – that’s exactly what the bargaining table is for.

In addition, negotiations via press release in the manner that the Commissioner has engaged in is not only irresponsible – it’s illegal. PSAC has consulted our legal counsel and the union is filing a charge against the CRA with the Public Service Labour Relations Board for bad faith bargaining. Our members deserve to have their bargaining rights upheld.

As for the wage proposal that the Commissioner communicated in his ‘update’ for 2016 – 2022, we note that it is significantly less than what our coworkers received in the AFS group in terms of economic increases for the same period of time. We are not second-class employees. We deserve much better than this.

It’s clear that announcing our upcoming strike votes has rattled the CRA leadership and caused them to lash out so recklessly. This is all the more reason for PSAC-UTE members to vote in favour of a strong strike mandate. CRA has made it obvious that they will only be moved by the threat of workplace action.

The Commissioner is complaining about the number of demands. Here is the bottom line: We have yet to have any meaningful negotiations with the Agency as they refuse to address our core issues in any substantive way. This includes wages.

We at CRA all have coworkers who work years on term contracts without ever getting the chance to have a permanent job. That doesn’t happen anywhere else in public service. There is more and more evening work at CRA.  Working conditions in our call centres are a nightmare. And CRA wants to expand shift work while seeking even more concessions from us.

We are done being lectured at by our employer. Support your bargaining team at our upcoming strike votes to make sure we can return to the bargaining table in a position to win a fair contract and make CRA a better place to work.

 

 

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Mois de l’histoire des Noirs – Nos membres à l’honneur : Shalene Rooney & Craig Reynolds

Fri, 02/14/2020 - 15:59
Shalane Rooney 

Shalene a occupé diverses charges au sein de sa section locale : secrétaire, déléguée syndicale, vice-présidente et présidente. Elle est maintenant représentante au Conseil de la région de l’Ontario (Nord-Est). Elle adore son travail syndical, car en tant que jeune travailleuse, femme noire et mère, elle est extrêmement fière de permettre à des collègues comme elle d’accroître la représentation au sein de notre syndicat.

Son militantisme, dit-elle, l’a aidée à définir son identité. Grâce à sa participation au mouvement syndical, elle est en mesure de promouvoir des valeurs progressistes et de contribuer à faire du monde un endroit meilleur pour ses enfants. Le syndicat est devenu sa deuxième famille. Ses années à défendre les droits des travailleurs et travailleuses lui ont permis d’acquérir une expérience inestimable et très enrichissante.

Craig Reynolds

Craig est un militant syndical racialisé de la Jamaïque, maintenant établi au Canada. Il a fait partie du Comité des membres racialisés de l’AFPC-Toronto pendant plus de 10 ans, tout en jouant un rôle essentiel dans sa section locale et son Élément, le Syndicat des employés et employées nationaux (SEN). Craig comprend l’importance d’établir un lien avec chacun des membres pour renforcer le syndicat. Il sait que, pour bâtir le syndicat, il faut un engagement ferme envers la diversité et l’élimination des obstacles pour accroître la participation des membres racialisés. Craig se dévoue au mouvement syndical et est prêt à aider lorsqu’on fait appel à lui. Il est actuellement vice-président exécutif régional suppléant de l’AFPC-Ontario.

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Black History Month – Celebrating our Members: Shalene Rooney & Craig Reynolds

Fri, 02/14/2020 - 15:52
Shalane Rooney 

Shalene has held various positions in her local, including secretary, steward, vice president and president. Currently, she holds the Northeastern Representative for PSAC’s Ontario Council. She loves her union work because as a young worker, Black woman and mother, she is incredibly proud that she is able to help create space for fellow workers like her to increase representation in our union.

She feels that being an activist has helped to shape her identity. Being part of the labour movement has given her an outlet to promote progressive values and to help make the world a better place for her children. The union has become her second family and she feels she has gained valuable growth and experience throughout her years of helping to support workers’ rights.

Craig Reynolds

Craig is a racialized union activist from Jamaica, now living in Canada. He has been a part of the PSAC Toronto Racially Visible Committee for over a decade, while also playing an integral role in his local and component the Union of National Employees (UNE). Craig understands the need to connect with rank and file members, one on one, to continue to build our union’s capacity. He recognizes that building our union, means showing a strong commitment to diversity and breaking down barriers to increase participation from racialized members. Craig is committed to the labour movement and is willing to help when called upon. He currently holds the position of Alternate Regional Executive Vice-President (REVP) for PSAC Ontario.

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Pas de Phénix pour les membres civils de la GRC

Thu, 02/13/2020 - 15:21

Le fédéral ne doit pas imposer Phénix aux 4 000 membres civils de la GRC, qui ont un système de traitement de la paye stable et efficace.

Pourquoi? Parce que le système Phénix est loin d’être stable. L’arriéré s’élève à 200 000 dossiers, et des nouveaux problèmes surgissent quotidiennement. Dernièrement, trois fonctionnaires sur quatre ont déclaré avoir eu des problèmes de paye l’an dernier.

Transférer les dossiers de paye d’autres employés vers Phénix serait cruel et irresponsable. Plus important encore, c’est complètement inutile puisque les membres civils de la GRC disposent déjà d’un système efficace et fiable.

Comme l’a déclaré le président national de l’AFPC, Chris Aylward : « Nous avons demandé au gouvernement, en termes très clairs, de ne pas transférer la paye des membres civils de la GRC vers un système instable, comme Phénix, un système qui, jour après jour, crée des ennuis à des milliers de Canadiennes et de Canadiens. »

Le transfert pourrait avoir lieu dès le mois de mai prochain. Parmi les 4 000 fonctionnaires, environ 1000 seront intégrés à l’AFPC.

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RCMP employees must be kept off Phoenix

Thu, 02/13/2020 - 15:20

The federal government must halt its plan to move 4000 RCMP civilian members from their stable and well-functioning pay system over to the disastrous Phoenix pay system.

The Phoenix pay system is far from being stabilized. There is still a backlog of over 200,000 Phoenix cases to resolve and new problems being created for staff every single day. Three in four federal public service workers recently reported experiencing pay problems in the last year alone.

It would be irresponsible and cruel for the Government to force more workers onto Phoenix. More importantly perhaps, it’s completely unnecessary. RCMP civilian members currently have a functioning system that they can rely on.

PSAC National President Chris Aylward stated, “We are urging the government in the strongest terms possible to immediately halt the transfer of RCMP employee to any pay system that isn’t stable, especially a system like Phoenix that continues to hurt thousands of Canadians every day.” 

The government is planning to transfer workers to Phoenix as soon as May 2020. Among those 4000 workers, approximately 1000 will join PSAC once deeming takes place.

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Grosse victoire de pension à l’aéroport de Saint John

Thu, 02/13/2020 - 14:03

Les membres de l’AFPC qui travaillent à l’aéroport de Saint John (YSJ) au Nouveau-Brunswick ont remporté une victoire historique. Ils ont convaincu leur employeur de reconvertir leur régime de retraite actuel en un régime à prestations déterminées, s’assurant ainsi un revenu stable à la retraite.

Par le passé, ce groupe de travailleuses et de travailleurs s’était fait imposer un régime de retraite à cotisation déterminée, où tous les risques sont assumés par les employés et le montant du revenu à la retraite n’est pas garanti.

Les 25 membres de l’unité de négociation étaient unanimes : le retour au régime de retraite à prestations déterminées allait être leur principale demande à la table de négociation, une décision qui a porté ses fruits.

« Nous venons de faire un grand pas pour assurer la sécurité financière de nos membres lorsqu’ils seront à la retraite, a déclaré Chris Bussey, membre de l’équipe de négociation. Le syndicat a présenté un plan qui fonctionne tant pour l’employeur que pour les membres. Au bout du compte, tout le monde gagne ».

« Le message que nous envoyons à tous les employeurs est clair, a ajouté le président national de l’AFPC, Chris Aylward. Si vous croyez qu’il est impossible de revenir aux régimes de retraite à prestations déterminées, vous vous trompez. Nous venons de prouver que lorsque nous sommes solidaires, la sécurité à la retraite relève du possible. »

Les membres de l’unité de négociation ont ratifié leur nouvelle convention collective quinquennale – qui prévoit aussi des hausses salariales – le 7 février.

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Major pension victory at Saint John Airport

Thu, 02/13/2020 - 13:37

In a landmark collective bargaining victory, members at St John Airport (YSJ) secured the right to a defined benefit pension plan, ensuring employees have a stable income in retirement.

Like many workers across the country, members at YSJ in Saint John, New Brunswick had previously seen their pension rolled back to a defined contribution plan which offers no guaranteed retirement income and shoulders employees with all the financial risk of their retirement investment.

All 25 members of the bargaining unit unanimously agreed that fighting to return to a defined pension plan would be their core demand at the table – and the move paid off.

“This is a big step towards securing their future,” said bargaining team member Chris Bussey. “The union provided a plan that works for both the employer and our members. At the end of the day, it is a win for everyone.”

“The message we’re sending to all employers is clear,” added PSAC National President Chris Aylward. “If you think defined benefit pensions can’t be restored, you’re wrong. We’ve proven that when we stand together, retirement security is never out of reach.” 

Workers ratified the new five-year collective agreement – which also includes wage increases –February 7.

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Sondage auprès des fonctionnaires fédéraux : la discrimination et les inégalités persistent

Tue, 02/11/2020 - 10:03

Même si les choses se sont un peu améliorées au fil des ans, les résultats du dernier sondage auprès des fonctionnaires fédéraux montrent que les groupes marginalisés se heurtent encore à des obstacles de taille. Ce sondage annuel, qui porte sur différents aspects de la vie professionnelle des fonctionnaires, donne un aperçu du quotidien de ces groupes, une réalité qui n’est pas toujours rose.

La discrimination et le harcèlement règnent encore

La discrimination et le harcèlement au travail persistent, les résultats du sondage indiquant que le problème est particulièrement grave pour les personnes ayant un handicap et pour celles de genre divers*.Environ un employé sur cinq dans chacun de ces groupes a déclaré avoir été victime de discrimination au cours de l’année précédente, ce chiffre passant à près d’un sur trois lorsqu’il s’agissait de harcèlement. Les fonctionnaires autochtones ont aussi été confrontés à la discrimination et au harcèlement, dans une proportion de 14 % et 22 %, respectivement.

Parmi les répondants, 12 % des personnes racialisées et 11 % des personnes s’identifiant comme lesbiennes, gaies, bisexuelles ou d’une autre orientation sexuelle (LGB+)** ont dit avoir été victimes de discrimination.

« Bien que les taux de discrimination et de harcèlement aient chuté au cours des 10 dernières années, les statistiques demeurent très troublantes, affirme Chris Aylward. La fonction publique devrait être un endroit où il fait bon travailler pour tout le monde. »

Environnement de travail et bien-être

En ce qui concerne la perception qu’ont les membres des groupes d’équité de leur vie professionnelle, les résultats sont tout aussi décevants.

Ainsi, les personnes à genre divers et celles ayant un handicap étaient beaucoup moins susceptibles que les autres répondants :

  • de se sentir valorisées au travail (50/55 % contre la moyenne de 68 %)
  • de se sentir acceptées comme membres à part entière de l’équipe (61 % contre la moyenne de 75 %) ou
  • d’être traitées avec respect dans leur unité de travail (63/68 % contre la moyenne de 82 %).

Le stress professionnel est aussi plus présent chez les membres de la plupart des groupes d’équité : 30 % des personnes de genre divers, 29 % des personnes ayant un handicap, 20 % des personnes autochtones et 19 % des personnes LGB+ ont qualifié leur niveau de stress d’élevé ou de très élevé (comparé à une moyenne de 16 % dans l’ensemble de la fonction publique). De plus, seulement 37 % des personnes de genre divers et 46 % des personnes ayant un handicap considéraient leur milieu de travail sain sur le plan psychologique, comparé à 61 % pour l’ensemble des répondantes et répondants.

Accessibilité et mesures d’adaptation

L’accessibilité et l’adaptation sont des questions cruciales pour les fonctionnaires ayant un handicap. En l’absence de bonnes mesures en ce sens, la réussite professionnelle de ces personnes est compromise et, dans certains cas, elles doivent même quitter leur milieu de travail.

Plus de la moitié des fonctionnaires ayant un handicap ont déclaré avoir demandé une mesure d’adaptation. Dans 17 % des cas, aucune mesure n’a été prise pour répondre à leurs besoins. Des fonctionnaires dont la demande a été acceptée, 22 % ont dit ne pas être satisfaits du résultat.

Il n’est donc pas surprenant que plus du quart des employés ayant un handicap ont indiqué que des problèmes liés à l’accessibilité ou aux mesures d’adaptation avaient compromis leur cheminement de carrière et le tiers, que ces problèmes les stressaient.

« L’AFPC enjoint au gouvernement de prendre ces résultats au sérieux et de s’attaquer aux problèmes, ajoute M. Aylward. Il peut commencer par mettre en œuvre toutes les recommandations du Groupe de travail conjoint syndical-patronal sur la diversité et l’inclusion dans la fonction publique.

Le mandat d’un an du groupe de travail consistait à définir et à justifier la diversité et l’inclusion dans la fonction publique et à recommander un cadre de travail et un plan d’action. Son rapport définitif à l’intention du gouvernement renferme 44 recommandations pour faire une plus grande place à la diversité et à l’inclusion dans la fonction publique.

 

Notes * Le terme « de genre divers » est celui employé dans le sondage pour désigner les personnes qui ont indiqué que leur genre n’était ni féminin ni masculin. **Les répondantes et répondants avaient le choix de s’identifier comme hétérosexuels, gais, bisexuels ou comme personnes ayant une autre orientation sexuelle (indiquée par la personne). Aux fins de notre analyse, nous avons regroupé toutes les réponses des catégories « gai », « lesbienne », bisexuel » et « autre ».   Topics: Embedded Image:  Image Placement:  Full Width

Federal public service survey: Inequality and discrimination persist

Tue, 02/11/2020 - 09:57

The most recent results from the Public Service Employee Survey show that, despite some improvements over the years, significant barriers remain for marginalized groups. The annual survey, which asks questions about peoples’ experiences at work, provides a picture of the reality facing workers from diverse groups, and that picture is not always a rosy one.

Discrimination and harassment still a problem

Discrimination and harassment at work remain a significant problem for persons with disabilities and gender diverse* people, who reported the highest levels in the public service. About one in five employees in each of those groups reported having been the victim of discrimination in the past year, and almost one in three said they had been harassed. Indigenous employees also reported significant levels of discrimination and harassment, at 14 and 22 per cent, respectively.

Twelve per cent of racialized employees and 11 per cent of those who identified as lesbian, gay, bisexual or another sexual orientation (LGB+)** reported discrimination.

“While rates of discrimination and harassment have fallen over the last decade, these statistics remain disturbingly high,” said Chris Aylward. “The public service should be a good place to work for everyone.”

Workplace environment and well-being

Disappointing results were also seen when it comes to how members of equity-seeking groups experience their workplace on a day-to-day basis.

For example, gender diverse people and persons with disabilities and were significantly less likely to report:

  • feeling valued at work (50/55% versus 68% average)
  • being accepted as a team member (61% versus 75% average), or
  • being treated with respect by their department/agency (63/68% versus 82% average)

Work-related stress is also higher for members of most equity groups: 30 per cent of gender diverse people, 29 per cent of persons with disabilities, 20 per cent of Indigenous people, and 19 per cent of LGB+ people said that their level of work-related stress is “high” or “very high” (compared to an average of 16 per cent for the public service).  As well, only 37 per cent of gender diverse people and 46 per cent of persons with disabilities said that they would describe their workplace as psychologically healthy, compared with 61 per cent of the overall public service.

Accessibility and accommodation

Accessibility and workplace accommodation are issues that have a significant impact on employees with disabilities. Without proper access or accommodation, employees with disabilities don’t have the same opportunity as others to succeed at work, and in some cases, can’t even stay in the workplace.

More than half of employees with disabilities reported having requested accommodation at work, with 17 per cent of those saying that no measures were taken to accommodate their needs. Of those that were accommodated, 22 per cent were not satisfied with the accommodation measures taken by the employer.

Not surprisingly then, more than one in four employees with disabilities said that accessibility or accommodation issues have adversely affected their career progress and one in three said those issues cause them stress at work.

“PSAC is urging the government to take these results seriously and address them,” said Aylward. “One way they can start to do that is to implement all of the recommendations of the Joint Union-Management Task Force on Diversity and Inclusion”.

The Joint Task Force had a one-year mandate to define, establish the case, and make recommendations towards a framework and action plan to improve diversity and inclusion in Canada’s public service. Its final report contained 44 recommendations for government to improve the diversity and inclusion in the public service.

Notes * “Gender diverse” is the category used in the survey results to refer to those who identified their gender as something other than male or female in the survey. **Respondents were given the choice of identifying as heterosexual, gay, lesbian, bisexual, or some other sexual orientation (specified by the respondent). For our analysis, we have grouped all of the responses together that were in the gay, lesbian, bisexual, or “other” categories.

 

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Nouvelles TC

Mon, 02/10/2020 - 11:33
Nouvelles pour le groupe TC Nouvelles January
6 6
January TC bargaining: Government unwilling to budge on 10-year-old wages and 40-year-old job standards

The TC (Technical Services) bargaining team was in two days of hearings at the Public Interest Commission (PIC) f

December
17 17
December Bargaining: Government doubles down on concessions and unfair wages

At the PIC hearings, the government doubled down on numerous regressive positions it had taken during talks to renew collective agreements for PSAC members.

December
8 8
December Public Interest Commission: PSAC continues pushing for fair deal

The Public Interest Commission (PIC) hearings for the Program and Administrative Services (PA) and common issues tables wrapped up this weekend.

November
14 14
November Public Interest Commission (PIC) dates for PSAC government units

The Labour Board has announced Public Interest Commission (PIC) hearing dates for PSAC’s bargaining units representing feder

October
29 29
October Two years late, federal government implements collective agreements

After unrelenting pressure, including legal action by PSAC, the government has finally completed the implementation of past collective agreements for all Treasury Board (TB) workers.

August
14 14
August Treasury Board bargaining: strike timeline

The Labour Board has set dates for Public Interest Commission (PIC) hearings for four Treasury Board bargaining tables.

July
24 24
July Next steps in our fight for a fair contract and Phoenix damages

Negotiations for new collective agreements for most members began over a year ago, but the government has repeatedly refused our reasonable proposals for a just settlement.

May
3 3
May PSAC declares bargaining impasse as Liberals fail to deliver

PSAC’s bargaining teams are declaring impasse after the Liberal government failed to make substantial progress towards a new contract.

April
26 26
April Moment of truth: Will Trudeau live up to his commitment to public service workers?

After more than ten months of bargaining defined by delays, insulting offers and frustratingly slow progress towards a fair contract, PSAC’s bargaining teams are giving the government one last chance at the negotiating table.

April
12 12
April Spread the word: time is running out for a fair deal

We’ve been at the table with Treasury Board for nine months – and frankly – time is running out.

April
5 5
April Treasury Board bargaining: PSAC members ramp up pressure for a fair deal

For weeks, PSAC members across the country have been ramping up pressure on the Trudeau government to deliver a fair deal when bargaining resumes later this month.

March
27 27
March Treasury Board bargaining: April talks will be Trudeau’s last chance to deliver on commitment to public service workers

PSAC only saw small movement from the government despite a rapidly closing window for Prime Minister Trudeau to deliver on his commitment to public service workers.

March
15 15
March Treasury Board bargaining: Trudeau’s window to deliver on commitment to public service workers is closing

The clock is ticking for the Trudeau Liberals as PSAC’s four bargaining teams representing 90,000 workers covered by Treasury Board resume negotiations with the government between March 19 and 21.

February
19 19
February Treasury Board bargaining inches towards progress, but not far enough

PSAC bargaining teams representing 90,000 members finally received some responses to the union’s proposals this past week.

February
8 8
February Treasury Board bargaining resumes February 12 — PSAC demands new mandate from Trudeau

PSAC will be resuming face-to-face bargaining sessions from February 12 to14 on behalf of the 90,000 federal public service workers covered by Treasury Board bargaining.

TC news

Mon, 02/10/2020 - 11:32
TC Group news Latest news January
6 6
January TC bargaining: Government unwilling to budge on 10-year-old wages and 40-year-old job standards

The TC (Technical Services) bargaining team was in two days of hearings at the Public Interest Commission (PIC) f

December
17 17
December Bargaining: Government doubles down on concessions and unfair wages

At the PIC hearings, the government doubled down on numerous regressive positions it had taken during talks to renew collective agreements for PSAC members.

December
8 8
December Public Interest Commission: PSAC continues pushing for fair deal

The Public Interest Commission (PIC) hearings for the Program and Administrative Services (PA) and common issues tables wrapped up this weekend.

November
14 14
November Public Interest Commission (PIC) dates for PSAC government units

The Labour Board has announced Public Interest Commission (PIC) hearing dates for PSAC’s bargaining units representing feder

October
29 29
October Two years late, federal government implements collective agreements

After unrelenting pressure, including legal action by PSAC, the government has finally completed the implementation of past collective agreements for all Treasury Board (TB) workers.

August
14 14
August Treasury Board bargaining: strike timeline

The Labour Board has set dates for Public Interest Commission (PIC) hearings for four Treasury Board bargaining tables.

July
24 24
July Next steps in our fight for a fair contract and Phoenix damages

Negotiations for new collective agreements for most members began over a year ago, but the government has repeatedly refused our reasonable proposals for a just settlement.

May
3 3
May PSAC declares bargaining impasse as Liberals fail to deliver

PSAC’s bargaining teams are declaring impasse after the Liberal government failed to make substantial progress towards a new contract.

April
26 26
April Moment of truth: Will Trudeau live up to his commitment to public service workers?

After more than ten months of bargaining defined by delays, insulting offers and frustratingly slow progress towards a fair contract, PSAC’s bargaining teams are giving the government one last chance at the negotiating table.

April
12 12
April Spread the word: time is running out for a fair deal

We’ve been at the table with Treasury Board for nine months – and frankly – time is running out.

April
5 5
April Treasury Board bargaining: PSAC members ramp up pressure for a fair deal

For weeks, PSAC members across the country have been ramping up pressure on the Trudeau government to deliver a fair deal when bargaining resumes later this month.

March
27 27
March Treasury Board bargaining: April talks will be Trudeau’s last chance to deliver on commitment to public service workers

PSAC only saw small movement from the government despite a rapidly closing window for Prime Minister Trudeau to deliver on his commitment to public service workers.

March
15 15
March Treasury Board bargaining: Trudeau’s window to deliver on commitment to public service workers is closing

The clock is ticking for the Trudeau Liberals as PSAC’s four bargaining teams representing 90,000 workers covered by Treasury Board resume negotiations with the government between March 19 and 21.

February
19 19
February Treasury Board bargaining inches towards progress, but not far enough

PSAC bargaining teams representing 90,000 members finally received some responses to the union’s proposals this past week.

February
8 8
February Treasury Board bargaining resumes February 12 — PSAC demands new mandate from Trudeau

PSAC will be resuming face-to-face bargaining sessions from February 12 to14 on behalf of the 90,000 federal public service workers covered by Treasury Board bargaining.

Mois de l’histoire des Noirs – Nos membres à l’honneur : Celine Ahodekon

Fri, 02/07/2020 - 15:42

Celine travaille à Parcs Canada comme animatrice-guide du patrimoine au lieu historique national du Fort-Langley. Son travail consiste à raconter aux visiteurs notre histoire commune, un sujet qui la passionne.

Celine est très présente au sein de son Élément et de sa section locale. Elle a occupé plusieurs charges syndicales, dont celles de membre de l’équipe de négociation de Parcs Canada et de représentante de l’équité pour les membres de minorités visibles du Syndicat des employées et employés nationaux. Elle a aussi fait partie du comité organisateur de la toute première conférence des membres raciaux visibles de l’AFPC-Colombie-Britannique. Elle s’investit dans son conseil régional de même que dans son comité régional des droits de la personne de l’AFPC, où elle s’emploie actuellement à organiser les festivités du Mois de l’histoire des Noirs qui se dérouleront à Abbotsford (C.-B.).

Nous lui avons demandé pourquoi le Mois de l’histoire des Noirs était important pour elle. Elle nous a répondu que « nous avons encore beaucoup de travail à faire afin de créer une société où tout le monde se sent égal. Le fait de consacrer un mois à l’histoire des Noirs est une façon de se remémorer ou de faire découvrir à d’autres la contribution des Noirs à l’économie, à la politique et à la vie sociale du Canada ».

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Black History Month – Celebrating our Members: Celine Ahodekon

Fri, 02/07/2020 - 15:37

Celine works for Parks Canada at the Fort Langley National Historic Site as a heritage presenter, telling visitors about our shared history – something she is very passionate about.

Celine has been very active within her component and local and has held many positions, including serving on the Parks Canada bargaining team and as the equity representative for racialized members for the Union of National Employees (UNE). She sat on the organizing committee of PSAC BC’s first ever conference for racially visible members. Celine is also involved in her local PSAC BC Area Council and Human Rights Committee, where she is currently busy helping to organize a Black History Month celebration in Abbotsford, BC.

We asked Celine why she felt Black History Month was important and she explained: “We still have much more work to do in order to create a society where everyone feels equal. Having Black History Month is one way to remember, teach and learn about Black people’s contributions to the economy, politics and social life in Canada.”

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Un an plus tard, Parcs Canada prétend toujours qu’il n’a pas de mandat pour négocier

Fri, 02/07/2020 - 12:47

Les audiences de la commission de l’intérêt public (CIP) pour Parcs Canada ont eu lieu les 27 et 28 janvier derniers, suivies d’une journée de médiation, le 30 janvier. Votre équipe de négo était prête à régler les points en litige, mais pas l’employeur, qui a chanté la même vieille rengaine à l’audience.

Lisez le mémoire présenté à la commission de l’intérêt public par l’AFPC et l'exposé de l'Agence Parcs Canada à la CIP

Les pourparlers durent depuis un an. Pourtant, l’employeur n’a toujours pas déposé son offre salariale ni pris position sur la mise en œuvre de la convention collective, l’Appendice sur le réaménagement des effectifs ou des protections contre les ratés de Phénix. L’employeur continue de prétendre que le Conseil du Trésor ne lui a pas donné de mandat pour négocier, malgré le fait que nos membres travaillent sans contrat depuis août 2018.

Timides avancées

En médiation, notre équipe de négociation a fait quelques avancées. Ainsi, elle a conclu une lettre d’entente concernant le financement d’un projet pilote dans le cadre du Programme d’apprentissage mixte. Elle a également convaincu l’employeur de retirer ses concessions en matière d’heures de travail, d’heures supplémentaires et de l’indemnité de rappel au travail. La question des employés saisonniers et temporaires n’est toujours pas réglée.

Prochaines dates de négociation

Aucune date n’a été fixée, puisque l’employeur ne semble pas vouloir négocier sérieusement. L’AFPC s’attend à ce que la CIP publie son rapport au cours des prochaines semaines; nous ferons le point sur ses recommandations dès que nous les connaîtrons.

Ferons-nous la grève?

Votre équipe de négo garde le cap sur ses objectifs : parité, équité, meilleure conciliation travail-vie personnelle, sécurité d’emploi accrue et dédommagement équitable pour tous les membres travaillant à Parcs Canada. Elle n’acceptera aucune concession. Nous espérons que l’employeur obtiendra prochainement un mandat révisé qui rapprochera les deux parties. Mais chaque fois qu’il gaspille une occasion de négocier, il semble peu probable que cela se produise sans que nous intensifiions nos pressions.

Si les parties ne réussissent pas à s’entendre après la publication du rapport de la CIP, les membres pourront tenir un vote de grève, comme le feront leurs homologues de l’Agence du revenu du Canada. Comme le veut l’adage, la meilleure façon d’éviter une grève, c’est d’en préparer une. Et un solide mandat de grève est souvent le meilleur moyen de convaincre l’employeur de revenir à la table avec une meilleure offre.

Afin d’obtenir pour ses membres le contrat juste et équitable qu’ils méritent, l’AFPC continuera de les mobiliser en multipliant les moyens de pression au travail, qui pourraient aller jusqu’à la grève.

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One year later, Parks Canada claims it still has no mandate to bargain

Fri, 02/07/2020 - 11:30

The Public Interest Commission (PIC) hearing for Parks Canada bargaining took place January 27 to 28, with mediation January 29 to 30. Your Parks bargaining team came to the PIC ready to resolve outstanding issues, yet the Parks Canada Agency came to the hearing singing the same old tune.

Read the PSAC's PIC brief and the employer's PIC brief

After a solid year of bargaining, the employer still hasn’t tabled a formal pay proposal, neither has it taken a position on implementation, Work Force Adjustment (WFA) or Phoenix protections. The agency continues to claim it doesn’t have a mandate from Treasury Board despite the fact that Parks Canada members have been working without a contract since August 2018.

Limited progress

The Parks bargaining team was able to make limited progress on a few items in mediation. They achieved a letter of understanding (LOU) for a Joint Learning Program (JLP) pilot project with money attached. They also got the employer to drop concessions on hours of work, overtime, callback and reporting. Concessions for seasonal and term workers remain outstanding.  

Future bargaining

As the employer seems unwilling to bargain in a meaningful manner, no further meeting dates have been set. PSAC expects the PIC report in the upcoming weeks. Stay tuned for further updates that will detail the report’s recommendations.

Will we strike?

Your bargaining team continues to seek parity and fairness, improved work-life balance, increased job security and fair compensation for all Parks Canada workers, and they will not concede to anything less. Our expectation is that the employer will get a revised mandate in the near future that brings both parties closer together, but each time they squander an opportunity to negotiate, it seems unlikely this will happen without increased pressure.

If PSAC and the employer are still unable to reach an agreement after the PIC report is issued, members will have the opportunity to join Canada Revenue Agency workers and take a strike vote. History has taught us that the best way to avoid strikes is to prepare for one. A strong strike mandate from our members often persuades the employer to come back to the table with a better offer.

In order to reach the fair deal that our members deserve, PSAC will continue to mobilize its membership through increased workplace action, up to and including a strike, until a fair settlement is reached.

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Processus de réclamation élargi, mais toujours pas de dédommagement pour les membres de l’AFPC

Thu, 02/06/2020 - 13:32

Le gouvernement fédéral élargit le processus de remboursement des dépenses occasionnées par Phénix. Désormais, les fonctionnaires pourront demander une indemnisation pour les coûts financiers importants. Cette modification fait partie de l’accord pour indemniser les victimes de Phénix qu’ont conclu en juin 2019 les unités de négociation non membres de l’AFPC.

L’AFPC est favorable à cette partie de l’accord, mais a été contrainte de rejeter l’accord global en raison de l’offre dérisoire – 5 jours de congé en guise de dédommagement – qui récompense injustement les hauts salariés de la fonction publique lorsqu’ils sont encaissés.

Après avoir subi les affres de Phénix pendant quatre ans, nos membres méritent un dédommagement juste et équitable.

Nous croyons que les membres de l’AFPC pourront se prévaloir des nouvelles modalités dès que nous aurons conclu un accord global sur Phénix.

Les nouvelles mesures

Initialement, le processus de réclamation des dépenses, que l’AFPC a aidé à mettre en place, ne couvrait que les dépenses personnelles. Grâce aux nouvelles mesures, les personnes qui ont dû piger dans leurs comptes d’épargne ou leurs placements pour joindre les deux bouts, qui ont perdu leur voiture ou leur maison ou dont la cote de crédit a baissé pourront être indemnisées.

Le gouvernement traitera chaque cas individuellement pour évaluer comment indemniser les fonctionnaires les plus durement touchés.

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Government expands Phoenix claims process; continues to deny PSAC members fair compensation

Thu, 02/06/2020 - 13:31

The federal government has announced the expansion of the Phoenix expense claims process to include an additional element to accept claims for severe financial hardship. This expansion was part of the Phoenix damages settlement agreed to by non-PSAC bargaining units last year.

PSAC is in favour of this part of the Phoenix settlement, but was forced to reject the overall deal because of the meagre offer of five days of leave as general compensation which is too little, and unfairly rewards higher earners in the public service when cashed in.

After four years of Phoenix hardships, our members deserve to be compensated fairly and equally.

We expect PSAC members to be part of this expanded claims process once we reach an agreement on overall Phoenix damages.

What does this new claims process include?

The original claims process that PSAC helped establish was designed to cover ‘out-of-pocket expenses’. This expanded claims process will cover more complex and severe losses such as those who have had credit ratings destroyed, lost their homes or cars, or were forced to withdraw their savings and investments to make ends meet as they struggled with pay issues.

Each claim will be handled individually to assess how the government can make reparations for these major financial losses.

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La Commission de l’intérêt public (CIP) a présenté ses recommandations concernant le groupe EB

Wed, 02/05/2020 - 11:44

L’AFPC a maintenant reçu les recommandations de la CIP sur les questions propres au groupe EB (Enseignement et bibliothéconomie). Quant aux recommandations sur les enjeux communs à tous les groupes du Conseil du Trésor, elles seront disponibles pour consultation une fois que la CIP aura présenté ses recommandations pour le groupe PA (Services des programmes et de l’administration).

Les recommandations de la CIP ne sont pas exécutoires, c’est-à-dire que le syndicat et/ou l’employeur sont libres de les accepter ou de les rejeter. Néanmoins, l’AFPC est heureuse de voir que la CIP a approuvé certaines de ses revendications pour le groupe EB.

Parité salariale avec des emplois semblables

Si la CIP n’a pas abordé toutes les principales revendications de l’AFPC concernant les rajustements au titre de la parité salariale, elle a toutefois reconnu que la proposition de l’employeur à cet égard n’était pas suffisante pour que les deux parties puissent parvenir à une entente.

Nouveau taux de rémunération national pour le personnel qui enseigne 12 mois par année (ED-EST)

La CIP a recommandé que le nouveau taux de rémunération pour les enseignantes et enseignants du groupe ED-EST (12 mois) soit ajouté à la nouvelle convention collective. D’ailleurs, elle a souligné qu’un comité mixte syndical-patronal avait déjà convenu d’un tel taux et de la mise en application de celui-ci.  

Prime d’enseignement en langue autochtone

La CIP a appuyé la revendication de l’AFPC d’accorder aux personnes qui enseignent une langue autochtone une prime de spécialisation. La Commission n’a pu s’empêcher de constater que la revendication du syndicat va dans le droit fil des recommandations de la Commission de vérité et de réconciliation, de même que de la Loi sur les langues autochtones.

Malheureusement, la CIP a omis d’aborder nombre des revendications de l’AFPC, et a même donné son aval à certaines concessions proposées par l’employeur, notamment en ce qui concerne le congé d’éducation non payé et le congé de perfectionnement professionnel. Pour de plus amples exemples, consultez l’ensemble des recommandations de la CIP. Afin d’obtenir pour ses membres le contrat juste et équitable qu’ils méritent, l’AFPC continuera de mobiliser ses membres en multipliant les moyens de pression au travail, qui pourraient aller jusqu’à la grève. Tenez-vous au courant des dernières nouvelles sur la négociation en vous abonnant à la liste de diffusion.

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Public Interest Commission provides its recommendations for EB group

Wed, 02/05/2020 - 11:43

PSAC has now received the Public Interest Commission’s (PIC) recommendations on issues that are specific to the Education and Library Science (EB) group. The PIC’s recommendations on issues common to all Treasury Board groups will be made available when the Commission submits its recommendations for the Program and Administrative Services (PA) group.

While the PIC recommendations are non-binding, which means the union and/or the employer can accept or reject the recommendations, we are pleased to note that the PIC agreed with some of the union’s proposals specific to the EB group.

Wage parity with comparable jobs

While the PIC did not fully address all of our key demands around wage parity and adjustments, it recognized that the employer’s wage offer was inadequate for the two parties to reach an agreement.

New national rate of pay for teachers who work for 12 months (ED-EST)

The PIC also recommended that the new national rate of pay for 12-month teachers (ED-EST) be included in the new collective agreement. The PIC pointed out that a joint committee composed of both the employer and union representatives had already reached an agreement on a new national rate of pay and that this agreement should be implemented.

Allowance for union members who teach Indigenous languages

The PIC agreed with PSAC’s position that teachers who provide First Nation language instruction should be entitled to the specialization allowance. The Commission “was struck” by the fact that the union’s proposal aligns with the recommendations made by the Truth and Reconciliation Commission and with the federal government’s Bill C-91, the Indigenous Languages Act.

Unfortunately, the PIC didn’t address many of PSAC’s proposals and even agreed to some of the employer’s concessions, such as on Education Leave Without Pay and Career Development. Other examples can be read in the full document on the PIC’s recommendations. In order to reach the fair deal that our members deserve, PSAC will continue to mobilize its membership through increased workplace action, up to and including a strike, until a fair settlement is reached. Stay up to date with the latest on bargaining by signing up for email updates.

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