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Updated: 1 hour 58 min ago

Le point sur les élections

Mon, 09/30/2019 - 15:58
Le point sur les élections Nouvelles September
27 27
September PSAC rejects Bloc Québécois proposal on federal government services

The Public Service Alliance of Canada firmly opposes the Bloc Québécois’ proposal to restrict Quebeckers’ ability to work in the federal public service, and their ability to receive important servi

September
26 26
September Racism and Anti-Black Racism Must End

The Public Service Alliance of Canada joins the condemnation of the many incidents of racism over the course of the current federal election campaign, including Liberal Leader Justin Trudeau’s past

September
25 25
September Federal public service jobs are good for the economy and workers, study finds

Hiring more federal public sector workers would benefit the Canadian economy and support a strong, diverse middle class, a new study suggests.

September
23 23
September Conservative promises to Canada’s veterans ring hollow

Andrew Scheer has recently made promises to improve veterans’ benefits and services. But can we believe him?

September
7 7
September Government walks away from pre-election deal

The Liberal government has squandered one last pre-election opportunity to deliver a fair deal at the bargaining table for PSAC members, as well as to provide proper compensation for damages caused

Election updates

Mon, 09/30/2019 - 11:22
Election updates

Négos à l’ACIA : La commission dit non au report de la prochaine étape de la négociation

Sat, 09/28/2019 - 07:57

La Commission des relations de travail a rejeté la demande que lui a présentée l’Agence canadienne d’inspection des aliments (ACIA), qui veut retarder la création d’une commission de l’intérêt public (CIP), étape clé du processus de négociation collective.

L’AFPC a demandé la création d’une CIP en août, après l’impasse dans les négociations avec l’ACIA. Pour toute réponse, l’employeur s’est tourné vers la commission pour faire reporter cette étape du processus.

Dans la décision qu’elle a rendue il y a quelques semaines, la Commission a déterminé qu’il y avait eu suffisamment de séances de négociation pour justifier la tenue d’audiences d’une CIP. L’AFPC attend maintenant que la Commission fixe les dates de ces audiences.

Qu’est-ce qu’une commission de l’intérêt public (CIP)?

En cas d’impasse, la loi qui régit la négociation collective au fédéral prévoit la mise sur pied d’une CIP pour aider les parties à conclure une entente. La CIP est composée de trois membres : une présidence nommée par la commission des relations de travail et deux personnes nommées pour représenter respectivement le syndicat et l’employeur. Les deux parties soumettent leur mémoire à la CIP et expliquent leurs positions sur les questions en litige. La CIP rédige ensuite un rapport recommandant des moyens de parvenir à un règlement. Ces recommandations ne sont pas exécutoires.

Lorsque la CIP aura publié ses rapports, les équipes de négociation de l’AFPC se réuniront pour en discuter. Habituellement, cette rencontre est suivie d’une reprise des pourparlers avec l’employeur.

Ferons-nous la grève?

Peu importe qui se retrouvera au pouvoir après les élections, l’AFPC continuera de se battre pour obtenir des ententes justes et équitables. Toutefois, si les parties ne réussissent pas à s’entendre après la publication des rapports de la CIP, les membres pourront tenir un vote de grève.

Comme le veut l’adage, la meilleure façon d’éviter une grève c’est d’en préparer une. Voilà pourquoi l’AFPC s’assurera que les membres puissent suivre un cours de préparation à la grève dans les prochains mois.

L’AFPC tiendra aussi les membres au courant des travaux de la CIP et de l’évolution des négociations, le cas échéant.

Tenez vos coordonnées à jour

Restez en contact avec votre section locale et, si ce n’est pas déjà fait, inscrivez-vous à la liste de diffusion pour recevoir des nouvelles des négos.  
 

Membres de l’AFPC à l’ACIA : négocions pour notre avenir!

Atlantic: Jan Pennington
Québec: Audrey St-Germain
National Capital Region: Marlene O’Neil
Ontario: Robert MacDonald
Manitoba: Andrew Neufeld
Saskatchewan: Karen Zoller
Alberta: Dorothy McRae
British Columbia: Terri Lee

Négociateur : Hassan Husseini
Agente de recherche : Silja Freitag

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CFIA Bargaining: Labour Board rejects employer request to delay next step in bargaining process

Sat, 09/28/2019 - 07:47

The Labour Board has rejected a request from Canadian Food Inspection Agency (CFIA) management to delay the creation of a Public Interest Commission (PIC), a key step in the collective bargaining process.

PSAC had filed for a PIC in August, after talks with the CFIA reached impasse, but the employer responded by asking the Board to delay the creation of a PIC.

In its decision, issued earlier this month, the Board found that a sufficient number of bargaining meetings had taken place to justify PIC hearings. PSAC is now awaiting dates for PIC hearings from the Board.

What is a Public Interest Commission (PIC)?

By law, once impasse is reached, a PIC is established to help the parties reach an agreement. The PIC is a panel of three people – a chairperson appointed by the Labour Board and nominees appointed by the union and management. The union and the employer submit briefs and explain their positions on the outstanding issues at a hearing with the PIC. The PIC then issues a report with recommendations for settlement. The recommendations are not binding.

Once the PIC releases its report, PSAC's bargaining team will reconvene to discuss the recommendations. Typically, PSAC’s team and government representatives then return to the table to resume negotiations.

Will we strike?

Regardless of which party forms government after the fall federal election, PSAC will continue pressing for a fair deal that addresses members’ demands. However, if PSAC and the CFIA are still unable to reach an agreement after the PIC reports are issued, members will have the opportunity to take a strike vote.

History has taught us that the best way to avoid strikes is to prepare for one. Therefore, PSAC will ensure that strike training is offered to members in the coming months.

PSAC will also provide updates on the PIC process and other bargaining developments as appropriate.

Keep your contact information up to date

Please stay in touch with the local at your workplace and, if you haven’t done so yet, sign-up for e-mail bargaining updates here.  
 

PSAC at CFIA : Bargaining for our future!  
 

Bargaining Team:
Atlantic: Jan Pennington
Québec: Audrey St-Germain
National Capital Region: Marlene O’Neil
Ontario: Robert MacDonald
Manitoba: Andrew Neufeld
Saskatchewan: Karen Zoller
Alberta: Dorothy McRae
British Columbia: Terri Lee

Negotiator: Hassan Husseini
Research Officer: Silja Freitag

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L'AFPC rejette la proposition du Bloc québécois concernant les services fédéraux

Fri, 09/27/2019 - 10:12

L’Alliance de la Fonction publique du Canada s’oppose fermement à la proposition du Bloc Québécois, qui limiterait l’accès des Québécoises et des Québécois aux emplois dans la fonction publique fédérale, à des services importants, voire au droit de vote.

Inspiré par la très controversée Loi 21, le Bloc Québécois veut forcer les fonctionnaires fédéraux à travailler à visage découvert et le public à se découvrir lorsqu’il reçoit des services fédéraux à des fins d’identification ou de sécurité.

Cette proposition limiterait aussi de façon importante la capacité de la population d’exercer son droit de vote.

Dans l’ensemble, le port d’un vêtement qui couvre le visage n’a jamais posé de problème dans la prestation de services ni entraîné de fraude électorale généralisée au palier fédéral. En tentant de résoudre des « problèmes » inexistants, le Bloc a exposé le vrai visage de sa politique : une manœuvre visant à attiser le racisme et les courants anti-immigration.

Sans compter que la proposition du Bloc touche particulièrement les musulmanes. Toute loi qui oblige les personnes à ôter leurs vêtements religieux est inconstitutionnelle et discriminatoire sur le plan de la religion, de la race et du sexe. Qui plus est, un tel projet de loi crée un dangereux précédent qui permet au gouvernement de dicter aux femmes ce qu’elles peuvent porter.

Cette proposition ne pourra qu’exacerber les sentiments anti-immigrants, islamophobes, racistes et sexistes et multiplier les incidents regrettables, tant dans les lieux de travail qu’ailleurs.

Nous enjoignons à tous les partis fédéraux de condamner et de rejeter la loi proposée.

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PSAC rejects Bloc Québécois proposal on federal government services

Fri, 09/27/2019 - 10:10

The Public Service Alliance of Canada firmly opposes the Bloc Québécois’ proposal to restrict Quebeckers’ ability to work in the federal public service, and their ability to receive important services from the federal government –including the right to vote.

Inspired by Quebec’s widely condemned Bill 21, the Bloc’s proposal would force federal government workers to have their face uncovered in the course of their work, and would also force Quebeckers to have their face uncovered when receiving a federal service for identification or security purposes.

The proposal would also significantly limit their ability to vote.

There are broadly no issues with the delivery or receipt of federal services because of face coverings; nor is there any record of widespread voter fraud in federal elections because of face coverings. In attempting to address ‘problems’ that do not exist, the Bloc Québécois has revealed their recent policy announcement for what it is: an attempt at inflaming anti-immigrant and racist sentiment.

It is also clear that this proposal is targeting Muslim women. Any legislation that requires individuals to remove their religious garment is unconstitutional and discriminatory on the basis of religion, race and gender. Furthermore, this type of legislation would deliver a dangerous precedent in which a government can dictate what a woman can or cannot wear.

The only thing this proposal will accomplish is the increase of anti-immigrant, Islamophobic, racist, and sexist sentiments, as well as incidents, both in the workplace and outside of it.

We call on all federal parties to condemn and reject this proposed legislation.

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Phénix

Fri, 09/27/2019 - 09:51
Phénix LE FIASCO PHÉNIX EN BREF

En juin 2011, le gouvernement Harper a demandé à IBM de concevoir un nouveau système de paye pour la fonction publique fédérale, le système Phénix. Lorsque Justin Trudeau a accédé au pouvoir, il était très clair que Phénix battait déjà de l’aile. Bien que l'AFPC et d'autres syndicats aient sonné l'alarme, le gouvernement Trudeau a lancé le système de rémunération en 2016.

Depuis, plus de 200 000 travailleurs du secteur public fédéral – et leurs familles – en ont subi les conséquences. Certains n’ont pas été payés correctement, d’autres n’ont rien reçu pendant des mois. Le résultat : endettement, pertes, faillite, voire itinérance. Ce n’est pas juste, et ça continue.

Le travail de stabilisation du système de paye se poursuit, et le cauchemar des membres de l’AFPC aussi. Les familles continuent à porter le lourd fardeau des innombrables problèmes de paye. À cause de Phénix, bien des travailleurs ont souffert de ne pas pouvoir subvenir aux besoins des leurs.

Get Help Have you been impacted by Phoenix? Here are the most frequently asked questions. Read More PSAC Fights Back In the wake of the Phoenix pay disaster, PSAC has worked hard to secure the support and relief that so many of our members needed. Read More Take Action Send a letter to your Member of Parliament—and tell them we STILL need urgent action on Phoenix. Read More Phoenix Damages PSAC members are owed nothing less than fair compensation for more than three years of suffering they and their families have endured under Phoenix. Read More Government Offer Find out what the government has offered and why it's not good enough for our members. Read More National TV Ad Despite missed paycheques, fending off debt collectors, and managing endless uncertainty, PSAC members have continued to be here for Canada. Help to get the word out. Please watch, then share widely. Let’s keep the pressure on. Read More Updates Read More

Mettons fin au racisme anti-noir et à toute forme de racisme

Thu, 09/26/2019 - 17:46

L’Alliance de la Fonction publique du Canada tient à condamner les nombreux incidents racistes survenus au cours de la campagne électorale fédérale, y compris les frasques passées de Justin Trudeau qui ont refait surface récemment.

« Les photos et la vidéo du chef libéral en blackface ou brownface sont choquantes et ont causé de graves préjudices aux Noirs et à d’autres personnes racialisées au Canada, tout comme le discours public qui a suivi les incidents, affirme Chris Aylward, président national de l’AFPC. Il est évident que le Canada, en tant que pays, doit s’attaquer urgemment au racisme systémique, et notre syndicat a un rôle à jouer pour faire en sorte que des mesures concrètes et efficaces soient prises ».

Le président Aylward souligne que les photos et la vidéo de Trudeau ne sont pas les seuls incidents qui ont fait du racisme un enjeu déterminant dans la campagne électorale. Il y a eu des allégations de comportements racistes de la part d’autres candidats. De plus, certains candidats racialisés, dont le chef du NPD, Jagmeet Singh, ont eux-mêmes été victimes d’actes racistes et ont dû lutter contre les préjugés conscients et inconscients des médias, du public et des électeurs.

« Ce dont nous avons besoin, c’est d’un véritable plan d’action pour vaincre le racisme – un plan qui s’attaque aux inégalités politiques, juridiques, économiques et sociales, et qui donne réparation aux Noirs et aux autres personnes racialisées, ajoute Chris Aylward. Nous devons donc examiner le programme de chaque parti politique qui se présente aux élections pour voir s’il présente un tel plan. »

M. Aylward a également demandé aux membres de l’AFPC de prendre des mesures individuelles pour contrer le racisme, notamment :

  • se renseigner sur le racisme anti-noir et le racisme en général;
  • remettre en question leurs préjugés inconscients;
  • trouver des occasions de démolir les stéréotypes négatifs, comme le blackface;
  • soulever les problèmes de racisme, y compris envers les personnes noires, qui surviennent dans notre lieu de travail;
  • participer aux luttes contre le racisme, y compris envers les personnes noires, menées dans nos communautés et nos lieux de travail.

Voici deux ressources utiles pour mieux comprendre le racisme :

L’AFPC s’oppose au racisme et veut des actions immédiates. La lutte contre le racisme doit devenir une priorité pour tous les partis politiques et tous les gouvernements.

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Racism and Anti-Black Racism Must End

Thu, 09/26/2019 - 17:40

The Public Service Alliance of Canada joins the condemnation of the many incidents of racism over the course of the current federal election campaign, including Liberal Leader Justin Trudeau’s past wearing of brownface and blackface on several occasions.

“The photos and video of the Liberal leader are shocking and caused serious harm to black and other racialized people in Canada, as did some of the public discourse that followed,” said Chris Aylward, PSAC National President. “Clearly there is an urgent need for Canada, as a country, to address systemic racism much more urgently and effectively, and our union has a role to play to make sure that concrete action is taken.”

Aylward noted the photos and video of Trudeau are not the only incidents that have made racism a defining issue in the election campaign. There have been allegations of candidates engaging in racist and hateful behaviour. Also, racialized candidates, including NDP Leader Jagmeet Singh, have been subjected to overt acts of racism, and have had to counter both conscious and unconscious biases of the media, the public and voters.

“What we need is a real action plan to defeat racism—one that addresses the political, legal, economic and social inequities and gives redress to black and other racialized people,” said Aylward. “And we must look at the platforms of each political party running in this election to see if they are going to deliver such a plan.”

Aylward also called on PSAC members to take individual action to defeat racism:

  • Get educated about racism and anti-black racism;
  • Challenge our own unconscious biases;
  • Find opportunities to have conversations that challenge negative stereotypes such as blackface;
  • Challenge racism when it shows up in the workplace;
  • Engage in actions that support anti-racism and anti-black racism initiatives in communities and workplaces.

Some resources that are useful in raising our awareness include:

 

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Transparence salariale et groupes d’équité : Une première étape, selon l’AFPC

Thu, 09/26/2019 - 16:40

Le gouvernement vient de proposer des modifications au Règlement sur l’équité en matière d’emploi qui obligeront les employeurs du secteur privé de compétence fédérale à repérer les écarts salariaux qui existent pour les quatre groupes d’équité (les femmes, les personnes racialisées, les Autochtones et les personnes ayant un handicap). D’autres modifications permettront de simplifier le texte et d’alléger le fardeau des employeurs en matière de production de rapports.

Dans une lettre destinée à Emploi et Développement social Canada, l’AFPC a commenté les changements proposés au Règlement.

Malheureusement, le projet de modifications a été présenté trop tard par le gouvernement libéral pour pouvoir être adopté avant les élections fédérales. Ce sera donc au prochain gouvernement fédéral de le mettre en œuvre ou non.

L’AFPC propose des mesures plus vigoureuses

Les modifications apportées au Règlement obligent simplement les employeurs à faire rapport sur les écarts salariaux, c’est tout. Il n’y a aucune obligation de combler les écarts salariaux des différents groupes d’équité.

L’AFPC recommande donc trois mesures visant à renforcer les cadres législatif et réglementaire pour faire avancer l’équité en matière d’emploi. Les voici :

  1. Il faut réexaminer et réviser la Loi sur l’équité en matière d’emploi (LEE) dans les plus brefs délais. La LEE est désuète – la dernière révision remonte à 2002. Changer le Règlement avant de modifier la Loi n’a aucun sens.
  2. La transparence salariale doit s’appliquer à tous les employeurs assujettis à la LEE ainsi qu’au Programme de contrats fédéraux. Or, selon les modifications proposées, seules les entreprises privées et les sociétés d’État sous réglementation fédérale seront assujetties à ces exigences. Il faudrait y ajouter les ministères, les organismes distincts et les entreprises participant au Programme de contrats fédéraux visées par les mesures d’équité en emploi.
  3. La LEE et son Règlement doivent préciser comment les employeurs doivent utiliser les différentes mesures des écarts. Le Règlement permet aux employeurs de déterminer une écart salarial moyen et médian. Cela dit, les employeurs ne devraient pas être autorisés à combler l’écart le plus faible, qui peut ne pas représenter fidèlement les inégalités salariales.
  4. Emploi et Développement social Canada (EDSC) doit faire un suivi serré des données sur les écarts salariaux pour tous les groupes désignés et en faire rapport, car malheureusement les employeurs ne doivent, en vertu des exigences en matière de transparence salariale, que signaler les écarts salariaux, pas les réduire. L’AFPC propose qu’ESDC surveille de près les résultats de ces mesures et, si des écarts salariaux sont relevés, qu’il modifie en conséquence la LEE et la Loi sur l’équité salariale.

L’AFPC continuera de revendiquer des amendements aux lois sur l’équité en emploi et sur l’équité salariale pour favoriser l’équité en milieu de travail. Dès que le nouveau gouvernement sera élu, nous ferons des pressions pour qu’il mette en œuvre les modifications proposées au Règlement.

 

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PSAC welcomes proposed pay transparency measures for equity groups as a “first step”

Thu, 09/26/2019 - 16:39

The government recently proposed regulations that will require federal private sector employers to identify any wage gaps for workers from the four equity groups: women, racialized and Indigenous workers, and workers with disabilities. The proposed changes to the Employment Equity Regulations also include other amendments that would improve and simplify salary reporting by employers covered by the legislation.

PSAC provided feedback on the proposed Regulations in a recent letter to Employment and Social Development Canada (ESDC)

Unfortunately the Liberal government introduced the regulations too late to finalize and implement before the October 2019 federal election call. Moving them forward will now be the decision of the next federal government.

PSAC proposes stronger measures

While the proposed regulations require employers to report wage gaps between workers from equity groups as compared to their non-equity counterparts, employers are not required to take steps to reduce those wage gaps.

PSAC has recommended the following remedies to strengthen both the legislative and regulatory framework to ensure real progress with respect to employment equity:

  1. The Employment Equity Act (EEA) must be reviewed and revised as soon as possible. The Act is badly out of date and hasn’t been reviewed since 2002. Changing the Regulations before changing the Act makes little sense.
  2. All employers covered under the EEA as well as the Federal Contractors Program must be subject to pay transparency. The proposed regulations changes would only apply to federal private sector employers and crown corporations. They do not cover federal government departments and separate agencies, nor federal contractors who are covered by employment equity.
  3. The Regulations and/or the Act must clarify how different gap measurements are to be used by employers. The Regulations allow employers to determine a mean and a median wage gap. Employers should not be allowed to close the smaller gap which may not accurately represent wage inequities.  
  4. ESDC should closely monitor and report the data for wage gaps for all the equity groups.  Pay transparency does not require employers to reduce wage gaps, only report them to ESDC. PSAC proposes that ESDC should monitor the wage gaps and make amendments to the EEA or Pay Equity Act to ensure employers are required to address these gaps.

PSAC will continue to fight for changes to employment equity and pay equity legislation to promote and increase equity in the workplace. Once a new government is elected, we will push the government to put these proposed Regulations in effect.

 

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Phénix

Thu, 09/26/2019 - 15:08
Nouvelles Phénix Nouvelles July
24 24
July Next steps in our fight for a fair contract and Phoenix damages

Negotiations for new collective agreements for most members began over a year ago, but the government has repeatedly refused our reasonable proposals for a just settlement.

July
17 17
July PSAC stands firm in demanding fair compensation for Phoenix

“Just months away from an election, the federal government is trying to sow divisions within the federal public service after refusing to provide fair compensation for Phoenix damages to almost 60% of their unionized workers – the PSAC membership.

July
4 4
July Phoenix: Government risks increase in case backlog with end of incentives for pay staff

The Trudeau government has refused to renew an incentive package for the recruitment and retention of federal compensation advisors.

June
7 7
June National Public Service Week: You deserve a fair contract and Phoenix settlement

This year's National Public Service Week is happening while 140,000 PSAC members are fighting to reach fair collective agreements and proper compensation for the Phoenix disaster.

May
17 17
May Phoenix: PBO report proves Trudeau’s damages offer is not enough

The Parliamentary Budget Officer (PBO) released a report on the inevitable expenses associated with stabilizing, and ultimately replacing, the broken Phoenix pay system.

May
16 16
May Statement from PSAC President Chris Aylward on the PBO Report: Replacing the Federal Pay System

The figures released today by the Parliamentary Budget Officer come as no surprise to PSAC or

May
3 3
May Trudeau’s Phoenix compensation offer not good enough – PSAC determined to get the fair settlement its members deserve

PSAC President Chris Aylward issued the following statement:

April
29 29
April Government admits recent budget falls short on Phoenix funding – PSAC demands answers

Last month, PSAC raised concerns that the money the government had earmarked for Phoenix-related costs in the 2019 Budget

April
24 24
April Phoenix replacement: You can participate in the digital user expo

As part of ongoing efforts to replace the Phoenix pay system, the federal government is delivering a Digital User Expo until April 30, 2019

April
17 17
April Get reimbursed for Phoenix-related tax issues

As the tax filing deadline quickly approaches, we know that Phoenix has made tax season extra stressful for many public service workers.

April
5 5
April Treasury Board bargaining: PSAC members ramp up pressure for a fair deal

For weeks, PSAC members across the country have been ramping up pressure on the Trudeau government to deliver a fair deal when bargaining resumes later this month.

April
4 4
April SNC Lavalin is one – but how many others are there? It’s time to have a conversation about government’s relationships with corporate Canada.

When talking about integrity and ethics, this federal government has said all the right things.

March
29 29
March What the 2019 Federal Budget means for PSAC members

With a low GDP to debt ratio, and a manageable deficit, this government had the opportunity to invest in making life better for everyone.

March
19 19
March Budget 2019: Phoenix funding improves, but falls short of ending pay nightmares and compensating workers

PSAC welcomes the new funding commitments made in today’s budget to address the Phoenix pay disaster, but they fall significantly short of what is required to end the pay nightmares of Canada’s fed

March
13 13
March A hundred workers block entrance at 1550 D’Estimauville Avenue in Quebec City

Approximately 100 members of the Public Service Alliance of Canada (PSAC-Quebec) blocked the entrance at 1550 Avenue D’Estimauville in Québec City where more than 700 public service employees work.

En savoir plus

Phoenix

Thu, 09/26/2019 - 15:02
Phoenix News Nouvelles July
24 24
July Next steps in our fight for a fair contract and Phoenix damages

Negotiations for new collective agreements for most members began over a year ago, but the government has repeatedly refused our reasonable proposals for a just settlement.

July
17 17
July PSAC stands firm in demanding fair compensation for Phoenix

“Just months away from an election, the federal government is trying to sow divisions within the federal public service after refusing to provide fair compensation for Phoenix damages to almost 60% of their unionized workers – the PSAC membership.

July
4 4
July Phoenix: Government risks increase in case backlog with end of incentives for pay staff

The Trudeau government has refused to renew an incentive package for the recruitment and retention of federal compensation advisors.

June
7 7
June National Public Service Week: You deserve a fair contract and Phoenix settlement

This year's National Public Service Week is happening while 140,000 PSAC members are fighting to reach fair collective agreements and proper compensation for the Phoenix disaster.

May
17 17
May Phoenix: PBO report proves Trudeau’s damages offer is not enough

The Parliamentary Budget Officer (PBO) released a report on the inevitable expenses associated with stabilizing, and ultimately replacing, the broken Phoenix pay system.

May
16 16
May Statement from PSAC President Chris Aylward on the PBO Report: Replacing the Federal Pay System

The figures released today by the Parliamentary Budget Officer come as no surprise to PSAC or

May
3 3
May Trudeau’s Phoenix compensation offer not good enough – PSAC determined to get the fair settlement its members deserve

PSAC President Chris Aylward issued the following statement:

April
29 29
April Government admits recent budget falls short on Phoenix funding – PSAC demands answers

Last month, PSAC raised concerns that the money the government had earmarked for Phoenix-related costs in the 2019 Budget

April
24 24
April Phoenix replacement: You can participate in the digital user expo

As part of ongoing efforts to replace the Phoenix pay system, the federal government is delivering a Digital User Expo until April 30, 2019

April
17 17
April Get reimbursed for Phoenix-related tax issues

As the tax filing deadline quickly approaches, we know that Phoenix has made tax season extra stressful for many public service workers.

April
5 5
April Treasury Board bargaining: PSAC members ramp up pressure for a fair deal

For weeks, PSAC members across the country have been ramping up pressure on the Trudeau government to deliver a fair deal when bargaining resumes later this month.

April
4 4
April SNC Lavalin is one – but how many others are there? It’s time to have a conversation about government’s relationships with corporate Canada.

When talking about integrity and ethics, this federal government has said all the right things.

March
29 29
March What the 2019 Federal Budget means for PSAC members

With a low GDP to debt ratio, and a manageable deficit, this government had the opportunity to invest in making life better for everyone.

March
19 19
March Budget 2019: Phoenix funding improves, but falls short of ending pay nightmares and compensating workers

PSAC welcomes the new funding commitments made in today’s budget to address the Phoenix pay disaster, but they fall significantly short of what is required to end the pay nightmares of Canada’s fed

March
13 13
March A hundred workers block entrance at 1550 D’Estimauville Avenue in Quebec City

Approximately 100 members of the Public Service Alliance of Canada (PSAC-Quebec) blocked the entrance at 1550 Avenue D’Estimauville in Québec City where more than 700 public service employees work.

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Phoenix

Thu, 09/26/2019 - 14:00
Phoenix ABOUT THE PHOENIX PAY DISASTER

In June 2011, the Harper government contracted IBM to develop a new payroll system for the federal government. By the time the project was passed onto Justin Trudeau’s Liberal government, it was already clear Phoenix was plagued with problems. Despite PSAC and other unions sounding the alarm, Trudeau's government went ahead an launched the pay system in 2016.

Since then, over 200,000 federal public service workers and their families have been impacted by Phoenix. Some have not been paid properly, others have gone unpaid for months at a time. Many have experienced debt, loss, bankruptcy—even homelessness. It’s not right, and it’s still going on.

As work to stabilize Phoenix continues, PSAC members are still suffering its fallout. Endless payroll problems place a heavy burden on families. Because of Phoenix, many workers have endured the pain of being unable to provide for their loved ones. Our job is to support our members and to get them the help they need.

Get Help Have you been impacted by Phoenix? Read More PSAC is helping to make it right In the wake of the Phoenix pay disaster, PSAC has worked hard to secure the support and relief that so many of our members needed. Read More Updates Read More

Une étude révèle que les emplois dans la fonction publique fédérale sont bénéfiques pour l’économie et les travailleurs

Wed, 09/25/2019 - 10:31

Selon une nouvelle étude, l’embauche d’un plus grand nombre de travailleurs dans le secteur public fédéral serait bénéfique pour l’économie canadienne et contribuerait au maintien d’une classe moyenne forte et diversifiée.

L’étude publiée par l’Institut de recherche et d’informations socioéconomiques (IRIS) prouve qu’il est temps que le gouvernement fédéral réinvestisse dans des emplois fédéraux stables qui permettent de dynamiser l’économie canadienne. Le gouvernement conservateur de Stephen Harper a supprimé plus de 25 000 emplois dans la fonction publique fédérale en 2011 et, selon l’IRIS, notre économie ne s’est toujours pas remise de cette saignée.

« Les conclusions de cette étude sont claires : un secteur public fédéral fort contribue à stimuler la croissance économique essentielle au bien collectif, déclare Chris Aylward, président national de l’AFPC. Notre prochain gouvernement fédéral doit s’engager fermement à renforcer notre fonction publique et à offrir des emplois fiables et bien rémunérés aux Canadiens et Canadiennes. »

Chaque dollar dépensé pour la création d’emplois dans la fonction publique fédérale apporte en moyenne 1,77 $ à l’économie canadienne et profite également aux provinces qui ont des économies moins diversifiées comme l’Alberta et la Nouvelle-Écosse.

« Il est très important de tenir compte de ces constatations surtout face à des gouvernements successifs qui ne cessent d’avoir recours à la sous-traitance pour combler des emplois dans la fonction publique, ce qui entraîne une baisse des salaires et une plus grande instabilité du travail pour la population canadienne, ajoute Chris Aylward. Le gouvernement doit faire marche arrière et réintégrer ces emplois dans la fonction publique. »

L’IRIS a également constaté que les emplois dans la fonction publique contribuent à éliminer les inégalités entre les genres et les iniquités raciales.

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Federal public service jobs are good for the economy and workers, study finds

Wed, 09/25/2019 - 09:44

Hiring more federal public sector workers would benefit the Canadian economy and support a strong, diverse middle class, a new study suggests.

A study released by l’Institut de recherche et d’informations socioéconomiques (IRIS) proves it’s time the federal government reinvests in stable federal jobs that anchor Canada’s economy. Stephen Harper’s Conservative government slashed more than 25,000 federal public service jobs in 2011, and according to the study, our economy still hasn’t recovered from that loss.

“The findings are clear; a strong federal public sector helps drive Canada’s economic growth for the benefit of all,” said Chris Aylward, Public Service Alliance of Canada national president. “Our next federal government needs to make a firm commitment to bolster our public service and provide dependable, good-paying jobs to Canadians.”

Every dollar spent on federal public service jobs generates on average $1.77 for Canada’s economy, and they further benefit provinces that have less diversified economies like Alberta and Nova Scotia.

“These findings are very important in the face of successive governments that continue to increase the contracting out of public service jobs, creating lower wages and more unstable work for Canadians,” added Aylward. "The government needs to reverse course and bring these jobs back into the public service."

IRIS also found that public service jobs contribute to eliminating gender and racial inequality.

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Une tournée inespérée et du travail plein les bras

Tue, 09/24/2019 - 17:04

Durant près de 4 mois, notre président national Chris Aylward et notre vice-présidente exécutive nationale Magali Picard ont parcouru le pays région par région dans le cadre de la tournée des dirigeants. Cette tournée, promise lors du dernier congrès national, visait à informer les membres en face-à-face au sujet des négociations, de mobiliser les membres en vue de la prochaine élection fédérale, et de discuter des problèmes et solutions en ce qui a trait au système de paie Phénix.

Service d'incendie de l'Aéroport international Jean-Lesage,Québec, le 26 avril

« C’est inespéré. Nous avons été impressionnés de constater de nos yeux la diversité des tâches, les emplois atypiques, ainsi que la fierté qu’ont nos membres pour leur travail. Des communautés complètes dépendent des emplois du fédéral. », explique Chris Aylward. « Nous avons des gens dédiés qui appuient nos positions au sujet de la négociation et des dédommagements pour Phénix. Nos membres sont mobilisés et prêts à toute éventualité si rien n’avance. »

Les membres ont été honnêtes et francs au sujet de leurs conditions d’emploi, des irritants face à notre syndicat, de leur implication et de leurs espérances. Un enjeu qui est ressorti est la frustration causée par les délais de griefs. De plus, il ne faut pas oublier les particularités régionales telles que les conditions de travail inhumaines et l’incertitude au centre de paie de Miramichi.

Ces priorités en plus des autres dossiers ont été entendus par les dirigeants. « Nous avons de gros devoirs à faire et nous n’avons pas d’excuses, nous devons nous y attaquer. » ajoute Magali Picard. « Nos membres nous ont exprimés leurs préoccupations et leur soif d’être informés. Le message est clair, c’est maintenant à nous de mettre l’épaule à la roue. »

Monnaie royale canadienne, Winnipeg, le 26 mai

En réalisant l’importance et les effets d’une telle tournée sur la communication avec nos membres, nos dirigeants ont déjà exprimé leur volonté de rendre cette tournée un événement périodique en visitant d’autres villes pour prendre le pouls des particularités de chaque région. « De nos conversations sur le terrain, nos membres sont prêts à la mobilisation. Et pour une mobilisation efficace, la communication en demeure la clé. La meilleure façon d’éviter la grève, c’est d’être prête à la faire. », conclut notre président.

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A successful summer tour and plenty of work to be done

Tue, 09/24/2019 - 16:35

For close to four months, National President Chris Aylward and National Executive Vice-President Magali Picard crisscrossed the country, visiting every region of Canada. A PSAC Convention promise, this Leaders’ Tour was focused on meeting members face to face to provide information on bargaining, mobilize for the upcoming federal elections and discuss issues and solutions regarding the Phoenix pay system.

Border Services, Niagara Falls, ON (May 10)

“We couldn’t have hoped for a better outcome! We witnessed the diversity of our members’ work. We came across many atypical jobs. And we experienced firsthand the pride our members take in their work. Entire communities rely on federal jobs,” explained Chris Aylward. “These dedicated workers support our position on bargaining and on the Phoenix damages settlement. Our members are mobilized and ready for whatever might happen if things don’t move forward.”

Members were quite candid about their working conditions, issues with their union, the extent of their involvement and their expectations. One sore spot they raised is their frustration with the lengthy grievance process. The distinctiveness of some regions was also underscored, for example the inhumane working conditions and uncertainty experienced at the Miramichi Pay Centre.

Leaders heard these and other issues loud and clear. “We sure have our work cut out for us. This is no time to make excuses. We must tackle it head-on”, stated Magali Picard. “Our members expressed their concerns and their need for information. Their message was crystal clear. Now it’s up to us to step up and get it done.”

Food inspection, Charlottetown, PEI (June 3)

Our leaders recognize the impact of this tour on the union’s communication with members. They have already stated their intention to make it a regular event to visit other cities and get a sense of each region’s unique characteristics. “Our conversations on the ground have shown that members are ready to mobilize. Of course, communication is key to effective mobilization. The best way to avoid a strike is to be prepared to strike,”  concluded Chris Aylward.

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Promesses aux vétérans : les conservateurs sonnent faux

Mon, 09/23/2019 - 16:28

Andrew Scheer a promis récemment d’améliorer les prestations et les services aux vétérans. Faut-il le croire? Si on en juge par la feuille de route de l’équipe Harper, dont Scheer faisait partie, la réponse est non. Car, à l’époque, les conservateurs ont fermé neuf bureaux des Anciens Combattants, éliminé 900 postes et coupé dans les prestations des vétérans, dont certains ont été gravement touchés.

Les conservateurs ont trahi les vétérans canadiens.

Leur bilan

  • En janvier 2014, le fédéral a fermé neuf bureaux d’Anciens Combattants à Charlottetown, Corner Brook, Sydney, Thunder Bay, Windsor, Brandon, Saskatoon, Prince George et Kelowna.
  • Entre 2012 et 2015, Anciens Combattants Canada a perdu plus de 900 emplois équivalents plein temps sur 4 000, soit presque 25 % de son effectif. La pénurie de personnel était si grave que les vétérans ont dû attendre jusqu’à huit mois avant d’obtenir des services.
  • Selon le rapport automnal de 2014 du vérificateur général de l’époque, Michael Ferguson, un vétéran sur cinq souffrant d’un problème de santé mentale ou des séquelles d’une blessure avait été forcé d’attendre jusqu’à huit mois pour obtenir l’aide de l’État.
  • Les tribunaux ont trouvé le gouvernement coupable d’avoir illégalement déduit les prestations d’invalidité de certains vétérans en 2012. Le gouvernement Harper a fait durer ce combat juridique pendant des années.


L’AFPC s’est battue aux côtés des groupes d’anciens combattants pour faire ouvrir de nouveau les neuf fermés par les conservateurs, ce qui ne s’est produit qu’après la défaite de ces derniers aux élections. Nous avons aussi fait campagne pour le financement renouvelé d’Anciens Combattants et contre la privatisation des services aux vétérans.

Nous avons besoin d’un gouvernement qui appuiera les vétérans canadiens et ceux qui les servent. Un retour en arrière? Pas question!

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Conservative promises to Canada’s veterans ring hollow

Mon, 09/23/2019 - 16:24

Andrew Scheer has recently made promises to improve veterans’ benefits and services. But can we believe him? When he was part of Stephen Harper’s team in power, the Conservative government closed nine Veterans Affairs offices, cut 900 Veterans Affairs jobs, and clawed back benefits, leaving many veterans out in the cold.

The Conservative government betrayed Canada’s veterans.

Their record:

  • In January 2014, the federal government shut down nine District Veterans Affairs offices in Corner Brook, Charlottetown, Sydney, Windsor, Thunder Bay, Brandon, Saskatoon, Kelowna and Prince George.
  • Veterans Affairs lost more than 900 full-time-equivalent jobs out of 4,000 between 2012 and 2015 (that’s nearly a quarter of the workforce). Veterans Affairs offices were so short-staffed that there was a backlog of six to eight months in providing requested services to veterans.
  • In 2014, according to a report by Auditor General Michael Ferguson, one in five Canadian veterans suffering from a mental illness and injury was being forced to wait more than eight months before their requests for help were answered.
  • The government was found by the courts of illegally clawing back benefits from disabled veterans in 2012. The Harper government’s lawyers fought the veterans in court for years.


PSAC fought alongside veterans’ groups to get the nine offices re-opened, which only happened after the Conservatives lost the election. We also campaigned to restore funding to Veterans Affairs and against the privatization of veterans’ services.

  • Veterans speak about their experiences under the last Conservative government: Watch the videos of Robert Cutbush and Robyn Young

We need a government who will support Canada’s veterans and the people who provide services to them. We don’t want to go back.

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